20. februar 2011

Hekta på hekling

En venninne ble en smule skuffet da hun fikk symaskin i 23 års gave av foreldrene. Fint lite opptatt av håndarbeid som hun er, tror jeg det var relativt mye annet som sto foran på ønskelisten. Mange år senere la imidlertid pc'en hennes på røret og facebook måtte byttes ut med en ny syssel. Støvet ble riktignok ikke tørket av symaskinen, men til alles forundring fant hun frem en heklenål- og ble bokstavlig talt hekta.

"Kan hun, kan jeg", tenkte jeg- og en uke senere var resultatet fire heklede pannebånd! Som venninnen min sier: "det er mye enklere enn strikking- det er jo tross alt bare en pinne å holde orden på!"



Så enkelt er det:

Legg opp ca 15 luftmasker (lm)
Hekle så 15 fastmasker (fm) i så mange omganger at pannebåndet får ønsket lengde.
Sy gjerne på fleece på baksiden (jeg har brukt deler av et IKEA fleeceteppe).

Det første forsøket på pannebånd måtte jeg rekke opp tre ganger før jeg ble fornøyd, men når jeg først fikk dreisen heklet jeg et pannebånd på noen timer. På hekleogstrikkeoppskrifter.no kan du lese hvordan maskene lages, og finne oppskrifter på ting du kan hekle. Lykke til- og husk: du kan bli hekta!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar